Gianluigi Trovesia kuulisi taas jo mieluusti perinteisessä
jazz-kokoonpanossa, mutta klarinetistin kunnianhimot ovat toisaalla.
Italialaiseen
kansanmusiikkiin viittaavien intiimien ja vähän isompienkin levytysten jälkeen
vuorossa on rakkaudentunnustus oopperalle, barokista Pucciniin. Solistia
säestää sinfoniaorkesterin puhallin- ja lyömäsoitinsektio rumpali Stefano
Bertolin piiskaamana. Jousiston tehtävät on jätetty Marco Remondinin sellolle.
Sointivaikutelma
on tarkoituksellisen karnevalistinen, Trovesin omissa sävellyksissä myös
iskelmällinen, vaikka vaikutteita on oopperan lisäksi ammennettu myös Nino
Rotan sentimentaalisesta elokuvamusiikista ja Ottorino Respighin juhlavammista
orkesterisarjoista.
Itse
asiassa Profumo di Violettaa voisikin pitää enemmän kansallisen musiikkimaun
tutkielmana kuin jazzin ja klassisen vuoropuheluna.
Pergolesin, Rossinin ja Verdin katkelmilla rytmitetty kokonaisuus sisältää
melodraamaa, kyyneleitä ja kyläjuhlaa. Myös karkea huumori pääsee esiin, kun
Trovesi kumppaneineen tunnustaa, ettei Sevillan parturin tai Cavalleria
Rusticanan kuluneimpia aarioita voi enää versioida ihan tosissaan.
Trovesin käsitys kotimaansa tunteellisesta ja yhtä
aikaa karkeasta kansanluonteesta, joka kuitenkin aina aistii oman syvemmän ja
jalomman historiansa, ei ole ainutlaatuinen. Italian nykysäveltäjistä se tuo
mieleen Elisabetta Brusan orkesterisävellysten rehevät tunnelmat ja kulttuurikerrostumien
äkkiväärät vaihdot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti