sunnuntai 8. lokakuuta 2017

Wynton Marsalis: He and She. Blue Note 2009


Moni haluaa kuulla Wynton Marsaliksen trumpettia, mutta harva niin mieluusti kuin Marsalis haluaa kuulla omaa ääntään.
                      Uudella levyllä He and She kasvattajana ja jazzin historioitsijana kiistattoman merkittävä muusikko on laajentanut repertuaariaan runouteen. Perinteisiin muotoihin ragtimesta valssiin ja shufflesta kuubalaisesta danzóniin perustuvien kappaleiden välissä on tällä kertaa lausuntaa.
                      Häiriötekijä ei ole suuri, eivätkä Marsaliksen omat tekstit edes huonoja. Niitä vain vaivaa sama teennäinen kansanomaisuus, joka on tehnyt Marsaliksen hyvästä ystävästä Maya Angelousta mustan Amerikan Heli Laaksosen.
                      Sanan ja musiikin kytkös on silti pakko myöntää. ”Tanssista” ja ”muistamisesta” Marsaliksen kvintetti todellakin soittaa.
                      Varhaisen ja vähän moderninkin jazzin eri lajien karakteristiikkaa hyvin tunteva voi pyörittää levyä lautasella kuin syvällistä tutkielmaa, muut potkivat matot syrjään. Kaikesta kulturellista mahtailustaan huolimatta He and She on Wynton Marsaliksen välittömästi nautittavin levy vuosikausiin – ja todellinen aarre kaikille vähän erilaisemman häävalssin metsästäjille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ethan Iverson: The Purity of the Turf. Criss Cross 2016.

Vaikka Bad Plus on trio vailla nimellistä johtajaa, sen teatraalinen tapa muokata nykypäivän pop- ja rockhittejä jazzversioiksi seuraa ...